Mindfulness & Mobiele Communicatie

Mindful Online Zijn | Training Breinrust© Online
Ontwikkeling & Onderzoek Maryvonne Verkerke

Mindful Online Zijn en anders leren omgaan met je mobiel, tablet en laptop. Onze geest wordt meegenomen in ons eigen online gedrag. De regie over je mobiele apparaat verdwijnt naar de achtergrond. Maar jij bent de baas! Even niet op dat apparaat, even niet reageren en merken wanneer je dat wel wilt doen. Het is belangrijk om hierin een keuze te ervaren. Het is belangrijk om tot rust te kunnen komen.

Logo Suzanne van Leeuwen

Steeds vaker krijg ik in mijn trainingen met volwassenen en jongeren de vraag hoe je mindful kunt omgaan met de veelheid aan berichten op je smartphone, tablet of computer. Hoe houd je het ontspannen? Hoe blijf je mindful en hoe reageer je goed? Wat doe je met de stress die online zijn soms oplevert? Op welk moment kun je het beste reageren? En wat als je niet of niet direct reageert? Waarom is het lastig om niet telkens op je telefoon of iPad te kijken?
Omgaan met je mobiele apparaat roept een boel vragen op. Vragen die betrekking hebben op jezelf, als gebruiker van je device en ontvanger van berichten. Deze vragen gaan over wat je denkt, voelt en merkt in je lijf als je smartphone of laptop in je buurt is of als je er actief mee werkt. Maar omgaan met je apparaat roept ook vragen op die te maken hebben met de zender van het bericht. Dit zijn vooral gedachten over hoe je denkt dat het zal zijn. Vaak niet over hoe het werkelijk is.

Rol mindfulness
Mindfulness kan een goede rol hebben in mobiele communicatie. Aandacht speelt een belangrijke rol in het anders leren omgaan met je mobiele apparaten. Het helpt als je je bewust bent van je automatische patronen en reacties wanneer je online bent. En online zijn we steeds vaker de hele dag. Even stoppen, kijken en dan bewust reageren helpt je om anders te reageren of anders met een situatie om te gaan.

  • Gemiddeld 220 keer per dag kijken we op onze mobiele telefoon.
  • Online zijn maakt dat je aan het denken bent. Dit denken haalt je weg uit dit moment, waardoor je soms spanning of onrust kunt ervaren.
  • Online zijn doet je vaak vergeten dat je een lichaam hebt. Een lichaam heeft zorg nodig, aandacht en ontspanning.
  • Niet mindful online zijn laat je vaak multitasken, wat inefficiënt en onrustig is.
  • Er is een toenemende druk om sociaal te zijn, met name onder jongeren

Verslavende werking
Er kan een verslavende werking uitgaan van mobiel communiceren. Dr. David Greenfield, Center for Internet and Technology Addiction, Stanford University: ‘Wanneer je jouw compulsieve gedrag om je telefoon te checken vergelijkt met andere verslavingen, dan is er een duidelijke overeenkomst. In alle gevallen van verslaving wordt het ‘pleziercentrum’ in je hersenen geprikkeld. Wanneer dit gebeurt, is er sprake van een ‘shot’. Voor telefoonverslaafden is dit het checken van de telefoon en het ontvangen van een reactie op een mail of social media, voor drugsverslaafden een shot en voor gokverslaafden een spelletje op de fruitmachine of aan de roulettetafel. De reactie van het brein is in alle gevallen identiek. Een smartphone is eigenlijk een kleine gokkast.’

De training
De training voor volwassenen en jongeren is in ontwikkeling. Meer informatie volgt als het programma klaar is. Heb je een specifieke ervaring, een advies, een vraag of wil je iets bijdragen? Fijn als je dit laat weten.

Datum en locatie
Haarlem

Aanmelden
Belangstelling aangeven voor de pilottraining medio voorjaar 2018.

Info & contact
E-mail: info@mindsenmore.nl
Mobiel: 06-30773972
Domein: www.breinrust.nl