Compassietraining

Mindfulness Based Compassionate Living (MBCL)
Mindfulness verdiepen met heartfulness  

Een 8-weekse verdieping van de mindfulnesstraining, gebaseerd op een
wetenschappelijk onderbouwde visie op het belang van (zelf)compassie. 

Doet mindfulnessbeoefening je goed doet, maar vind je het lastig om het in je leven te integreren en een milde, vriendelijke houding erbij te ontwikkelen? Zoals je in de mindfulness de niet-oordelende aandacht kunt trainen en ontwikkelen, zo kun je vriendelijkheid en compassie ook ontwikkelen door regelmatige beoefening. De compassietraining ondersteunt je.

Compassie is in iedereen aanwezig. Het is ons natuurlijke vermogen om een bewuste vriendelijke relatie met onszelf en anderen te ontwikkelen. Het gaat samen met ons verlangen dat we gelukkig willen zijn en anderen graag gelukkig zien. Compassie kan door training en beoefening ontwikkeld en verdiept worden. Stap voor stap, te beginnen bij jezelf.

Wat je liefhebt vormt je
In moeilijke of stressvolle situaties is het soms niet zo eenvoudig om met een liefdevolle vriendelijke houding in contact te blijven met wat zich aandient, zonder dat het ons overspoelt. Het vraagt moed om het contact met pijn en oncomfortabele gevoelens en gedachtes elke keer weer aan te gaan. Het vraagt vertrouwen en de bereidheid daarin verantwoordelijkheid te nemen. Met de training oefen je om compassie meer toe te laten in je denken, voelen en handelen. We kunnen somber, angstig, hunkerend, boos of wantrouwend in de wereld staan en moeite hebben om warme gevoelens voor onszelf en anderen te ervaren. Gesprekstherapieën geven inzicht, maar bereiken soms onvoldoende het ervaringsniveau (‘Ik snap het wel, maar voel het niet.’) Juist dan valt compassietraining te overwegen.

Het effect
Een verzachtende invloed op de impact van tegenslagen  Meer persoonlijk initiatief en vaardigheid om verantwoord met moeilijkheden om te gaan ♥  Minder angst om fouten te maken en afgewezen te worden  Meer zelfrespect en sympathie voor eigen tekortkomingen ♥  Betere zelfzorg, gezonder eten, minder roken   Meer emotionele intelligentie en gezondere emotieregulatie   Meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme   Meer sociale verbondenheid.

Praktische informatie

  • De compassietraining bestaat uit 8 bijeenkomsten van elk 2,5 uur.
  • Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van verschillende oefeningen: visualisatie, reflectie, meditatieoefeningen (mindfulness, liefdevolle vriendelijkheid, compassie).
  • Deelnemers zijn vrij in wat en hoeveel ze met elkaar delen.
  • De training is ontwikkeld door Erik van den Brink (psychiater) en Frits Koster en is onder meer gebaseerd op het werk van Paul Gilbert, Christopher Germer, Tara Brach en Kristin Neff.

Datum en locatie
Bekijk de agenda voor de eerstvolgende datum en locatie.

Kosten 
Voor de training voor volwassenen geldt een tariefsysteem naar inkomen. Voor de bepaling van de tarieven A, B en C geldt ga je uit van het totale (gezins)inkomen inclusief neveninkomsten en bijverdiensten:

    • Tarief A € 375,00 → tot € 16.000 bruto per jaar*
    • Tarief B € 475,00 → tussen € 16.000 en € 29.000 bruto*
    • Tarief C € 565,00 → boven € 29.000 bruto per jaar*
    • Tarief D € 745,00 → indien uw werkgever betaalt

Inbegrepen bij het tarief is het persoonlijk intakegesprek, materiaalkosten (werkmap en cd’s met oefeningen) en 10 bijeenkomsten (8 trainingsavonden, de stiltebijeenkomst en de terugkombijeenkomst een paar weken na de training).

Aanmelden
Je kunt je aanmelden via het contactformulier. Hierna word je uitgenodigd voor een persoonlijk intakegesprek. Lees hier de aanmeldingsvoorwaarden

Achtergrond informatie
Op de site van Frits Koster: www.compassietraining.nl
Op de site van Erik van den Brink: www.mbcl.nl