Mindfulness & Breinrust

Maryvonne Verkerke | Training & Begeleiding
In groepsverband, individueel of incompany

Rust in je brein door aandachttraining of Mindfulness Based Programs. Anders leren omgaan met stress, onrust, piekeren, angst, concentratieproblemen of pijn. Training en begeleiding van volwassenen, kinderen en jongeren in Haarlem en omgeving.

Stop je wel eens met altijd maar doorgaan? Om te merken hoe het nú op dit moment is? Even uit je gedachten naar het hier en nu. Mindfulness werkt als een frisse wind in je hoofd. Je stapt uit de automatische piloot om stil te staan bij wat er eigenlijk gebeurt in jezelf, maar ook buiten jezelf. Vriendelijk, begripvol en zonder te hoeven oordelen sta je zo in contact met de werkelijkheid precies zoals ze is. En dat is vaak anders dan wat je gedachten je vertellen hoe het is.

Bewuste, milde en open aandacht helpt je om vaker in contact te zijn met de ervaring van dit moment, wat minder te piekeren over de toekomst of het verleden, maar ook om minder meegesleept te worden in gevoelens, gedachten en emoties. Je leert ze ervaren in plaats van erover denken of er direct op reageren. Zo kun je bij stress, pijn, angst of zorgen je toch rustig blijven voelen. Vriendelijke, bewuste aandacht werkt. In contact met jezelf en anderen.

Zoals je je spieren kunt trainen, zo train je met mindfulness je aandacht. Telkens als je gedachten afdwalen, en dat gebeurt vaak en automatisch, dan breng je de aandacht op een bewuste en vriendelijke manier weer terug naar waar je mee bezig bent. Bij wat je doet, voelt en ervaart in het hier en nu. En hoe vaker je oefent in opmerkzaam zijn, hoe beter het lukt. Mindfulness leert je op een praktische en effectieve manier omgaan met o.a. stress, lichamelijke klachten, concentratieproblemen en vermoeidheid. Het brengt meer rust, het leren omgaan met tegenslag en genieten van het moment. Je staat steviger en positiever in het leven, omdat je meer grip krijgt op alles wat zich bij je aandient. Mindfulness of aandachttraining helpt vooral als je:

Beter wilt leren omgaan met o.a. emoties, spanning, pijn of angst ♦ Meer controle wilt krijgen over gedachten ♦ Je in een druk leven beter staande wilt houden ♦ Meer momenten van rust en genieten wilt ♦ Bewuster ieder moment wilt beleven ♦ Beter je energie wilt bewaken ♦ Lekkerder wilt slapen ♦ Je sterker wilt voelen bij onrust.