Minds & More

samenwerkingsverband

Mindfulness volwassenen, jongeren & kinderen
groepsverband | individueel | incompany 

Soms zou je het liefst je gedachten en gevoelens in een doosje willen doen. En dan niet telkens even kijken.
Of stiekem voorzichtig even kijken of ze al zijn bedaard?

Maryvonne Verkerke

Stop je wel eens met automatisch doorgaan, om te merken hoe het nú is? Om stil te staan bij wat er nu eigenlijk gebeurt in jezelf, maar ook buiten jezelf? Vriendelijk, begripvol en zonder te hoeven oordelen sta je dan in contact met de werkelijkheid precies zoals ze is. Oefenen in mindfulness is goed voor je geest en lichaam.

Mindfulness helpt je om vaker in contact te zijn met de ervaring van dit moment, wat minder te piekeren over de toekomst of het verleden. Het helpt ook om minder meegesleept te worden in gevoelens, gedachten en emoties. Je leert ze ervaren in plaats van erover te denken of er direct op te reageren. Zo kun je bij stress, pijn of zorgen je toch rustig blijven voelen. Vriendelijke, bewuste aandacht werkt. In contact met jezelf en anderen.

Zoals je je spieren kunt trainen, zo train je met mindfulness je aandacht. Telkens als je gedachten afdwalen, en dat gebeurt vaak en automatisch, dan breng je de aandacht op een bewuste en vriendelijke manier weer terug naar waar je mee bezig bent. Bij wat je doet, voelt en ervaart in het hier en nu. En hoe vaker je oefent in opmerkzaam zijn, hoe beter het lukt. Mindfulness leert je op een praktische en effectieve manier omgaan met o.a. stress, lichamelijke klachten, concentratieproblemen en vermoeidheid. Het brengt meer rust, het leren omgaan met tegenslag en genieten van het moment. Je staat steviger en positiever in het leven, omdat je meer grip krijgt op alles wat zich bij je aandient. Mindfulness helpt vooral als je:

Beter wilt leren omgaan o.a. met emoties, spanning, pijn of angst / meer controle wilt krijgen over gedachten / je in een druk leven beter staande wilt houden / meer momenten van rust en genieten zou willen / bewuster ieder moment wilt beleven / beter je energie wilt bewaken / lekkerder wilt slapen / je sterker wilt voelen bij onrust.